Cryptocurrency voor voetbal: Een nieuwe golf komt binnenkort in het voetbal

Cryptocurrency en blockchain hebben vrij succesvol ingegrepen in een heleboel ruimtes om hun stempel te drukken. Het ziet er nu naar uit dat de nieuwste ruimte die door crypto wordt binnengedrongen de meest populaire sport ter wereld zal zijn – het voetbal.

Cryptocurrency voor voetbal is geen nieuw idee, maar voetbalclubs en fans begrijpen nu langzaam de kans die het biedt.

Grote clubs en voetballers hebben de afgelopen jaren het gebruik van blockchain en cryptocurrency voor voetbal gepromoot. Met voetbalsterren als Lionel Messi en clubs als Arsenal in Engeland, Bayern München in Duitsland en Juventus in Italië en Paris Saint-Germain in Frankrijk die crypto ondersteunen, hebben andere clubs als Harunustaspor in Turkije en Watford in Engeland zich bij het initiatief aangesloten. Sommige voetbal sterren hebben zelfs geholpen bij de ontwikkeling van de Bitcoin Robot van Bitcoin Revolution.

Waarom is ‘cryptocurrency voor voetbal’ een briljant idee?

Het implementeren van cryptocurrency in plaats van fiatvaluta of creditcards opent een poort naar nieuwe mogelijkheden. Mensen die cryptocurrency gebruiken zijn in Europa aanzienlijk toegenomen en vinden de interface veel gemakkelijker om mee te werken. Bovendien zijn de betalingen veilig en beveiligd.

Fans vinden het kopen van tickets voor wedstrijden of kits gemakkelijker door gebruik te maken van crypto in plaats van fiat. Toen Benefica vorig jaar Leipzig in de UEFA Champions League hostte, werden de tickets via het UTRUST-platform met behulp van cryptocurrency verkocht. De verhuizing werd zeer goed ontvangen door de fans.

Een andere populaire reden om cryptocurrency voor voetbal te implementeren is dat het helpt bij het controleren van het witwassen van geld en corruptie. Veel clubs zijn van de top gevallen door de kwaadaardige activiteiten achteraf. Met crypto zou alles transparant zijn.

Lionel Messi heeft de handen ineengeslagen met Sirin Labs om de ontwikkeling van de blokketen op het gebied van sport te bevorderen. Als een club een eigen munt lanceert, verhoogt dat de reputatie van de club op wereldniveau. Daarom lanceerden grote clubs zoals Juventus in augustus vorig jaar hun digitale token CHZ. Clubs als PSG zullen de trend snel volgen.

Begin 2019 lanceerde de Juventus club, in samenwerking met Socios.com, een online platform op basis van een blokketen, de Juventus Official Fan Token. De fans van de club konden de penningen kopen in ruil voor cryptocurrency. Deze campagne werd opgestart om de wereldwijde fanbase aan te moedigen om deel te nemen aan de digitale valutamarkt. Giallorossi, een bekende Italiaanse voetbalclub, ging in augustus ook een samenwerkingsverband aan met Socios.com om zijn op maat gemaakte digitale munt, CHZ, te lanceren voor de prijs van €2.

In januari van dit jaar toonde Arsenal het potentieel van blockchain door als eerste meest populaire voetbalclub sponsoring van cryptocurrency, CashBet, te accepteren.

Een Premier football club Gibraltar United is in de schijnwerpers komen te staan door de beslissing van haar eigenaar Pablo Dana om haar spelers te betalen in termen van cryptocurrency. Dana, een investeerder in de cryptocurrency Quantocoin, heeft gezegd dat vanaf het komende seizoen alle spelerscontracten betalingsovereenkomsten in cryptocurrency zullen hebben. Hij gelooft dat dit een goede manier is om de corruptie die het spel heeft geteisterd te elimineren.